A 21. századi fiatalság - a média és a kormányok néphülyítő törekvései ellenére - kezd öntudatára ébredni, felismeri (vagy felismerni véli) az olcsó eladástechnikai trükköket, és többek között a világhálónak köszönhetően hangot is ad nemtetszésének, vagy éppen lájkolásának.
Hogyan "téríthetünk el" egy márkát? Például megszavaztatják velünk, hogy mi legyen a márka új Facebook profilképe, vagy milyen színűre fesse az új rágógumi a nyelvünket. Akár reklámfilmet is forgathatnak a lelkes rajongók a termékről, vagy éppen elnevezhetik a vadiúj üdítőt - teljesen mindegy, a lényeg, hogy bevonják őket a márka vagy a termék életébe. Ha beleszólnak, alakítják, akkor biztosan jobban a magukénak érzik, kedvesebb lesz a számukra, részesei lehetnek a nagy "marketingcsodának", ajánlják és beszélnek róla, hogy: "Te figyelj, láttad XY sportszergyártó új pólóját? Na, azt a képet, amit rányomtak, azt én küldtem be!" A szájreklám ugyanis a nehéztüzérség erejével, de sok apró golyó testét öltve képes a háborút eldönteni, amit napról napra vívnak a fogyasztók kegyeiért. Mondhatni a klasszikus média után az online szájreklám az ötödik hatalmi ág.
Persze mindez kétélű fegyver. A fogyasztók által alakított tartalmak - vicces képek, videók ésatöbbi - népszerűsége az elmúlt években az egekbe szökött, és gyakran a nagy cégek eredeti üzeneteit ferdítik el igen hatásosan, a legkreatívabb módszerekhez nyúlva. Így akár olyan ellenkampányok is kialakulhatnak, amikor az a bizonyos nehéztüzérségi ágyú visszafele sül el. Habár néha már az is előnynek számít, hogy beszélnek valakiről, hiszen közhely, de igaz: a negatív reklám is reklám.
A teljesség igénye nélkül íme néhány ilyen eltérítés:
A Volkswagen 2011-ben ezzel a díjnyertes reklámmal rukkolt elő, amit - a sikerességének köszönhetően - rengetegen feldolgoztak, itt most az eredeti mellett kettőt mutatok be:
Aminek a paródiája:
Valamint még említésre méltó a Greenpeace ellenvideója:
Head & Shoulders vs A kör c. film hírhedt kislánya:
KIA - akció közben elhunyt:
Twitter - kövess minket tripperen:
Honda...
...és a paródiája:
A híres Old Spice reklám...
amit a Csizmás, a kandúr c.animációs film előzetesének is átdolgoztak...
...és persze parodizálták is többen, most a currys változatot emeltem ki...
...és Mike Relm remixét se felejtsük el:
Armani:
Citibank:
UEFA:
Toyota Prius:
Black & Decker:
Benetton:
Absolute Vodka:
McDonald's először...
...másodszor vs Joker:
Dell:
Az amerikai tejfogyasztást promotáló Got Milk? kampányhoz:
Snickers:
Facebook:
És talán a legismertebb Magyarországról:
A híres Soproni sörreklám sokak fantáziáját megmozgatta, íme az eredeti...
...és az egyik spoof a sok közül:
Ha tetszett a post, nyugodtan mehet a lájk a blog Face a book oldalára is, amit itt értek el:
http://www.facebook.com/BlokadPatriotaBlog
LÁJK?????
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése