2012. március 26., hétfő

Egy percnyi tökély - Harcosok Klubja részlet


„Egy nudistastrandon ismerkedtünk meg. Vége felé járt a nyár, mélyen aludtam a homokos parton. Tyler csupasz testéről csorgott a verejték, a homok apró sárrögökbe tapadt a bőrén, haja csatakosan lógott homlokába.
Nem tudom megérteni, hogy nem akadtunk össze korábban.
Tyler uszadékfákat vonszolt ki a hullámverésből. Félkörbe rendezte őket, harminccentis távolságban egyenként a nedves homokba ásva mindet úgy, hogy a végük szemmagasságban legyen. Amikor felébredtem, éppen az ötödikkel küszködött: mély lyukat kapart neki, majd enyhén megdöntve beleállította.
Ébredés a tengerparton.
Sehol egy ember rajtunk kívül.
Egy bottal hosszú egyenes vonalat húzott a földre, néhány méterrel távolabb. Aztán visszasétált a ferdén maradt farönkhöz, és keményre taposta körülötte a talajt.
Egymagamban figyeltem munkáját.
- Nem tudod, hány óra lehet? – kiáltott felém.
Sohasem válok meg a karórámtól.
- Nem tudod, hány óra van?
Hol, kérdeztem vissza.
- Mondjuk itt – válaszolta. – És mondjuk most.
Négy óra hat perc volt.
Nem sokkal később Tyler törökülésben elhelyezkedett az uszadékfák árnyékában. Néhány percig üldögélt, majd felkászálódott, úszott egyet, pólót és rövidnadrágot húzott, indulni készült. Meg kellett kérdeznem.
Tudni akartam, mit csinált, amíg én aludtam.
Ha váratlanul idegen helyen és időben ébrednék fel, elképzelhető, hogy egy idegen ember lenne belőlem?
Te művész vagy, kérdeztem tőle.
Vállat vont, és megmutatta az ég felé meredő rönköket: alsó végük vastagabb volt, és a homokba húzott vonal megegyezett az árnyékok hosszával.
Néha, közvetlenül ébredés után az embernek fogalma sincs arról, hová került.
Tyler egy hatalmas kéz árnyékát alkotta meg a tengerpart homokján. Az ujjak Nosferatu-hosszúak voltak, a hüvelyk alig látszott, de Tyler azt mondta, pontban fél ötkor műve tökéletes formát ölt. A hatalmas árny arányai egyetlen percre hibátlanná válnak, és azt a percet a saját kézzel teremtett tökély tenyerén ülve tölti el.
Ébredés a semmi közepén.
Egy percnyi tökély untig elég, mondta Tyler. Igaz, az embernek keményen meg kell dolgozni érte, de megéri az erőfeszítést. Egy percnél többet nem szabad elvárni a tökéletességtől.
Ébredés az idegösszeomlás szélén.
Tyler Durdennek hívták, a mozigépészek szakszervezeténél dolgozott, felszolgált egy belvárosi szálloda éttermében, és megadta a telefonszámát.
Hát így találkoztunk össze.”

Chuck Palahniuk: Harcosok Klubja (részlet)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése