2012. március 23., péntek

Eltérített márkák

Alex Wipperfürth írt egy könyvet Eltérített márkák - A marketingmentes marketing címmel, ami nagyjából arról szól, hogy hagyjuk szépen a fogyasztókat, felhasználókat, hadd alakítsák ők is a márka vagy a termék életét. Egyre több ilyen ötlettel rukkolnak elő a gyártók, ami arra vezethető vissza, hogy sokan felismerték: valóban a termék van a fogyasztóért, nem pedig fordítva.

A 21. századi fiatalság - a média és a kormányok néphülyítő törekvései ellenére - kezd öntudatára ébredni, felismeri (vagy felismerni véli) az olcsó eladástechnikai trükköket, és többek között a világhálónak köszönhetően hangot is ad nemtetszésének, vagy éppen lájkolásának.

Hogyan "téríthetünk el" egy márkát? Például megszavaztatják velünk, hogy mi legyen a márka új Facebook profilképe, vagy milyen színűre fesse az új rágógumi a nyelvünket. Akár reklámfilmet is forgathatnak a lelkes rajongók a termékről, vagy éppen elnevezhetik a vadiúj üdítőt - teljesen mindegy, a lényeg, hogy bevonják őket a márka vagy a termék életébe. Ha beleszólnak, alakítják, akkor biztosan jobban a magukénak érzik, kedvesebb lesz a számukra, részesei lehetnek a nagy "marketingcsodának", ajánlják és beszélnek róla, hogy: "Te figyelj, láttad XY sportszergyártó új pólóját? Na, azt a képet, amit rányomtak, azt én küldtem be!" A szájreklám ugyanis a nehéztüzérség erejével, de sok apró golyó testét öltve képes a háborút eldönteni, amit napról napra vívnak a fogyasztók kegyeiért. Mondhatni a klasszikus média után az online szájreklám az ötödik hatalmi ág.

Persze mindez kétélű fegyver. A fogyasztók által alakított tartalmak - vicces képek, videók ésatöbbi - népszerűsége az elmúlt években az egekbe szökött, és gyakran a nagy cégek  eredeti üzeneteit ferdítik el igen hatásosan, a legkreatívabb módszerekhez nyúlva. Így akár olyan ellenkampányok is kialakulhatnak, amikor az a bizonyos nehéztüzérségi ágyú visszafele sül el. Habár néha már az is előnynek számít, hogy beszélnek valakiről, hiszen közhely, de igaz: a negatív reklám is reklám.

A teljesség igénye nélkül íme néhány ilyen eltérítés:

A Volkswagen 2011-ben ezzel a díjnyertes reklámmal rukkolt elő, amit - a sikerességének köszönhetően - rengetegen feldolgoztak, itt most az eredeti mellett kettőt mutatok be:


Aminek a paródiája:


Valamint még említésre méltó a Greenpeace ellenvideója:


Head & Shoulders vs A kör c. film hírhedt kislánya:

KIA - akció közben elhunyt:




Twitter - kövess minket tripperen:




Honda...


...és a paródiája:


A híres Old Spice reklám...


amit a Csizmás, a kandúr c.animációs film előzetesének is átdolgoztak...


...és persze parodizálták is többen, most a currys változatot emeltem ki...


...és Mike Relm remixét se felejtsük el:


Armani:


Citibank:


 UEFA:


Toyota Prius:


Black & Decker:


Benetton:


 Absolute Vodka:


McDonald's először...


...másodszor vs Joker:


Dell:


Az amerikai tejfogyasztást promotáló Got Milk? kampányhoz:


Snickers:


Facebook:


És talán a legismertebb Magyarországról:

A híres Soproni sörreklám sokak fantáziáját megmozgatta, íme az eredeti...


...és az egyik spoof a sok közül:


Ha tetszett a post, nyugodtan mehet a lájk a blog Face a book oldalára is, amit itt értek el:

http://www.facebook.com/BlokadPatriotaBlog


LÁJK?????

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése